amerigo
over kunst, cultuur & reis boeken by Erwin Nas
Marcel Broodthaers
BierPan of Hommage à Marcel Broodthaers - Erwin Nas - 2016

Marcel Broodthaers

Op 28 januari 2017 opent S.M.A.K. het Broodthaerskabinet – Projet pour M.B. Het werk van Marcel Broodthaers is voor S.M.A.K. van cruciaal belang als spiegel bij het denken over de betekenis van musea in het algemeen en die van S.M.A.K. in het bijzonder.

Als aanloop naar het toekomstige Broodthaerskabinet wordt vanaf april 2016 werk van kunstenaars uit de S.M.A.K.-collectie tentoongesteld dat werd gecreëerd tussen 1964 en 1976. Deze twaalf jaar staan niet alleen voor verschillende revoluties binnen de actuele kunst, maar ook voor de tijd waarin Marcel Broodthaers expliciet actief was als beeldend kunstenaar.

Door collectiestukken uit deze periode bij elkaar te brengen, wordt – zonder werk van Marcel Broodthaers zelf te tonen – de context belicht waarin zijn oeuvre tot stand kwam.

tentoonstelling : Uit de Collectie : 1964-'76 - sans M.B. - 23.04.-27.11.2016 beeld : ErdTelephon - Joseph Beuys - 1968, bruikleen uit privé-collectie bron : http://smak.be/nl/tentoonstelling/9538

ErdTelephon - Joseph Beuys
ErdTelephon - Joseph Beuys - 1968

Mijn kennismaking met Marcel Broodthaers is vanzelfsprekend tot stand gekomen via bemiddeling van Jan Hoet. In zijn tempel van kunst te Gent heb ik zijn werk voor het eerst aanschouwd, zonder het direct te beseffen. Het zal begin jaren '90 zijn geweest. Pas veel later vernam ik van Chantal Pattyn, tijdens een uitzending van Pompidou, dat Marcel reeds lang geleden was overleden.

Het oeuvre van Marcel Broodthaers staat momenteel in de belangstelling, het wordt herontdekt.

Witte kast & tafel : Marcel Broodthaers. Armoire blanche et table blanche [White Cabinet and White Table]. 1965. Painted cabinet, table, and eggshells ; cabinet 33 7/8 × 32 1/4 × 24 1/2" [86 × 82 × 62 cm], table 41 × 39 3/8 × 15 3/4" [104 × 100 × 40 cm]. The Museum of Modern Art, New York. Fractional and promised gift of Jo Carole and Ronald S. Lauder. © 2015 Estate of Marcel Broodthaers / Artists Rights Society [ARS], New York / SABAM, Brussels.

Witte kast & tafel - Marcel Broodthaers
Armoire blanche et table blanche - Marcel Broodthaers - 1965

Marcel Broodthaers [Belgian, 1924–1976] worked primarily as a poet until the age of 40, when he turned to the visual arts. Over the next 12 years, his work retained a poetic quality and a sense of humor that balanced its conceptual framework ; for his first solo exhibition, he encased unsold copies of his latest poetry book, Pense-Bête [Memory aid, 1964], in plaster, turning them into a sculpture. Broodthaers continued to invent ways to give material form to language while working across mediums—poetry, sculpture, painting, artist’s books, printmaking, and film. From 1968 to 1972, he operated the Musée d’Art Moderne, Département des Aigles [Museum of Modern Art, Department of Eagles], a traveling museum dedicated not to his work as an artist but to the role of the institution itself and the function of art in society. In the final years of his life, Broodthaers created immersive »décors,« large-scale displays in which examples of his past work were often unified with objects borrowed for the occasion. This exhibition - The first Broodthaers retrospective organized in New York - will reunite key works from all aspects of his art making to underscore the complex trajectory of his career, which despite its brief duration proved enormously influential to future generations of artists.

The exhibition will travel to Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía [MNCARS], Madrid, in October 2016, and to the Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen [KNW], Düsseldorf, in early 2017.

Marcel Broodthaers : Poet, Artist, Curator and Nothing Is Ever New: Histories of Contemporary Art

Marcel Broodthaers [1924-1976] geldt als één van de meest markante Belgische kunstenaars uit de jaren '60 en '70. Slechts het laatste decennium van zijn leven was hij beeldend kunstenaar, daarvoor probeerde hij tevergeefs de kost te verdienen als dichter.

In al het werk dat Marcel Broodthaers heeft gemaakt zijn verwijzingen terug te vinden naar poëzie, literatuur en taalkunde.

Het ei is een vaak voorkomend motief in het oeuvre van Marcel Broodthaers, het symboliseert volgens hem het omhulsel, de mal, de oorsprong van het zijn. »Alles is eieren. De wereld is eieren« schreef hij in 1966. In »Petite cage avec oeufs« zijn de eieren grotendeels gebroken. Een verwijzing naar de betrekkelijkheid van het bestaan ?

Broodthaers speelt hier niet alleen met de symboliek, maar refereert ook aan een ander beroemd kooitje, een kunstwerk van Marcel Duchamp. Deze kunstenaar die de vader van de conceptuele kunst wordt genoemd is een groot inspiratiebron voor Marcel Broodthaers geweest.

bron : Full Moon - voorlinden, blz 14

Beuys, Joseph

Joseph Beuys was een wandelende levenshouding. De wortels van die houding en van zijn oeuvre zijn volledig terug te voeren op de Tweede Wereldoorlog. In die jaren vloog Beuys als radiotechnicus bij de Luftwaffe - een baan waarvoor hij zichzelf overigens vrijwillig had aangemeld. Tijdens een vlucht boven de Krim werd zijn vliegtuig neergeschoten ; Beuys stortte neer en was ongetwijfeld doodgevroren als hij niet was gevonden door een groep rondtrekkende Tataren die hem met vet insmeerden en inlappen vilt rolden.

Dit verhaal, deze wederopstanding, zou Beuys' kunst vervolgens voor een groot deel bepalen.

bron : Het streven - Hans den Hartog Jager, blz 138, 139.

Marcel Broodthaers
Düsseldorf
oeuvre

Erwin Nas - kunst, cultuur & reizen - amerigo, 2017